Велосипедна Франція
загальна інфраструктура країни

DSC_0070

Говорячи про велосипедну структуру Франції, варто зазначити, що країна настільки різна, що в різних регіонах ставлення до велосипеда, а й, відповідно, умови для пересування ним достатньо різні. Але не можна заперечити того факту, що велосипед тут є частиною звичайного життя французів: як громадський транспорт, засіб для розваг та сімейного відпочинку, занять спортом та туризму.

Десь розроблено та втілено цілу велосипедну інфраструктуру, включно з велодоріжками, світлофорами та навіть міжміським сполученням. Десь же, якихось спеціальних умов для велосипедистів немає взагалі. Часто це обумовлюється багатьма факторами, наприклад, рельєфом. Однак скрізь, від півночі до півдня, велосипедисти дорогою зустрічаються дуже часто як у містах, так і на міжміських дорогах. Ми ж вирішили поділитися власними спостереженнями велоФранції в контексті тривалої велосипедної мандрівки.

 

Велотраси

DSC_2697

Територією Франції проходить одразу ж кілька міжнародних велотрас Eurovelo: 1, 3, 4, 5, 6, 8 траси. Траса № 6 перетинає всю країну посередині з заходу на схід, а № 3 посередині теж фактично з півночі на південь. Не всі з них вже повністю готові, наприклад, траси 4, що бере свій початок у Бретані, проходить через Нормандію вздовж узбережжя Ла-Маншу і йде через всю Європу, фінішуючи у Києві, фактично не існує. Вона в розробці. Така ж ситуація з іншими, але от відрізки трас під номером 1 та 6, що пролягають територією Франції повністю готові. І на прикладі 6-ї можемо сказати, що це така собі пряма дорога, яка йде переважно попід ріки, канали або ліси і лише зрідка виходить на автодорогу чи до міст.

DSC_2683

DSC_3093

Така дорога чудовий спосіб подорожувати сім’єю, просто та безпечно. Фактично вся дорога пролягає через відносно рівнинні частини, у напрямку розставлено дороговкази з містами та кілометражем. А інколи і великі мапи регіону з розміщенням кемпінгів та місцевих красот чи історичних місць.

DSCF7474

DSCF7621

DSCF8298

 

Велоінфраструктура

DSCF7732

Якщо ж говорити про велосипедну структуру в містах, то ситуація досить різна. На сході Франції, особливо у прикордонній з Німеччиною території, велодоріжки є у кожному місті та містечку. Вони або прокладені окремо від дороги, або змішані з автомобільною дорогою, відділені лінійною розміткою, або ж повністю покриті фарбою, переважно зеленою.

DSCF7742

DSCF7444

DSCF8829

DSC_2655

Також  на розв’язках використовують спеціальні знаки та світлофори. Тут прокладено навіть міжміське сполучення.

DSCF7665

DSC_2846

Що ближче наближаєшся до Півдня – яскраво вираженої уваги до потреб велосипедистів меншає. Ще в окремо взятих містах (туристично популярних) можна зустріти якусь елементарну розмітку, велопарковки біля маркетів, але між містами доводиться рухатися у загальному потоці з автівками. Що не так і погано, адже у такому випадку, ви вільні у виборі маршруту і можете зрізати, де хочете, не дотримуючись лінії велодоріжки, яка, йдучи по віддалених від міст зелених територіях, часто дуже виляє і збільшує кілометраж від точки А до точки Б.

У регіоні Рона Альпи велодоріжок знайти взагалі не вдалося, хоч це і не означає, що їх там немає. Однак це не надто впливає на велосипедистів, а саме на ту категорію, які  щоденно тренуються на шосейних роверах. Навпаки – довгі підйоми та спуски тільки покращують ефективність тренувального процесу. Для тривалої подорожі з важкими сумками такі рельєфні умови, звичайно ж, не найкращий варіант. Однак мають свої плюси – краєвиди незбагненної краси.

DSC_3352

DSC_3282

У Провансі, а саме туристичній зоні з абацтвами та лавандовими полями, вирішили піти шляхом використання не велодоріжок, а  веломаршрутів. Грубо кажучи, просто розставили вказівники, які ведуть велосипедиста другорядними дорогами і водночас повз різні цікавинки цього регіону.

DSC_3436

Часто цей маршрут веде дорогами з неякісним покриттям, дуже виляє, і загалом призначений для туристів, що беруть на прокат ровери і їдуть подивитися околиці певного міста. Для мандрівника ж – розумнішим буде з’їхати на звичайну дорогу і спокійно їхати між прямими сполученнями міст. Однак трапляються і там оази щастя велосипедиста – прямі, немов стріла, спеціалізовані велодоріжки, побудовіні на основі старої залізничної колії. Головне, звертати увагу на покриття, адже трапитися можуть не велодоріжки, а так звані «Зелені маршрути» – які призначенні для загальних прогулянок, покриті переважно дрібним гравієм, що під дощем перетворюється на болото та  справжнісіньке пекло для веломандрівника.

DCIM100GOPRO

Звичайно, у всіх великих містах різних регіонів Франції велодоріжки присутні, але на різному рівні. Наприклад, у Марселі та Парижі є ціла мережа велодоріжок та громадських велосипедів. Але про це ми розповімо окремо.

На Півночі, як і скрізь у великих містах є вело доріжки, між містами немає, але через невелику заван6таженість доріг, переважно рівнинні рельєфи та гарне покриття – їхати проблем не складає ніяких.

 

Ставлення автомобілістів

DSCF8121

В цілому, у Франції скрізь відчутне адекватне ставлення автомобілістів до велосипедистів, ніхто не сигналить, не підрізає, всі їдуть обережно. Якщо ви звичайно, не виїдете на автобани. Тут вам істерично сигналитимуть усі без виключення – порушуєте правила дорожнього руху, адже автобанами на роверах їздити заборонено.

Публіка тут звикла до людей на велосипедах, і просто ніяк не реагує та них. На відміну від, до прикладу, Грузії, де що п’ять хвилин хтось махає чи сигналить, чи витягує великого пальця догори, вітаючи та підбадьорюючи таким чином мандрівників.

 

Перевезення велосипедів у громадському транспорті

DSCF8596

У Франції подорожувати з велосипедами, тобто перевозити їх нескладеними, можна на потягах SNCF. Потяги у Франції доволі дорогі, але якщо ви користуєтесь спеціальними потягами з дозволом перевезення велосипедів – сплачуєте лише за себе, на відміну від габаритного багажу, за який платити треба додатково. При перегляді на сайті, навіть не знаючи французької та англійської, можна легко зорієнтуватися – потрібно шукати маршрути з піктограмкою велосипеда. І не боятися робити пересадки. Зазвичай у таких потягах кілька вагонів, як правило перший і останній, обладнанні спеціальними місцями для роверів. Це або просто вільне місце, або спеціальні гаки-фіксатори велосипеда у вертикальному положенні. Трапляються вони різних модифікацій та форм, однак принцип той самий.

DSCF8179

DSCF8575

Подорожувати так дуже зручно, особливо якщо просто потрібно проскочити якийсь відрізок дороги, не складаючи велосипеда та навіть не знімаючи баула з багажника. Прибувши до точки призначення – ви одразу ж можете продовжувати подорож, а не мучитися зі збором.

DSCF8597

З міжміськими автобусами, як показує досвід, щастить менше, часто водії не хочуть брати велосипеди навіть у складеному вигляді. А от у міські автобуси Франції (опробувано на паризькому транспорті), які схожі на наші тролейбуси, тільки без ріг, можна пхати складених та упакованих велосипедів, скільки влізе.

 

Загалом, ситуація з велосипедним рухом у Франції досить непогана. Особливо, якщо порівнювати з Україною. Для французьких міст велосипедний світлофор – норма, як для ще більшої частини – велодоріжки. У цій країні велосипед посів помітне місце і щодня розширює свої права. Хоча місцеві кажуть, що не так давно все було інакше, і велосипед не був популярним, а вважався транспортом для бідних. Однак бажання та робота швидко змінюють ситуацію, адже, як показує досвід, віддача з боку людей дуже велика.

Будемо сподіватися, що і ті початки, які нині зароджуються на рівні місцевої влади різних регіонів України теж через певний час покажуть свої плоди. І велосипед нарешті стане повноцінним популярним громадським транспортом з усіма умовами.

You may also like...

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>